Ohjelmistopäivitys on kirosanoista pahin. Ne eivät koskaan onnistu, 99 % varmuudella muuttavat ohjelmistoja vain vaikeakäyttöisemmiksi - ja ainoa voittaja on ohjelmistoja myyvä firma. Sillä riittää lisälaskutustunteja reilusti, ennenkuin mikään taas toimii missään.
Paitsi ettei omalla työpaikallani ainakaan koskaan saa päivityksen jälkeen kiinni IT-tuesta ketään. Se on kuin ilmatorjuntayksikkö, joka väijyy vihollista jossain täysin tuntemattomassa paikassa, piilossa kai itseltäänkin.

Minkä ihmeen takia me hyväksymme tämän? Miksi kaikki ohjelmistoja ostavat firmat hyväksyvät tämän? Eikö kellään ole ns. munaa vaatia joko kunnollista settiä, tai sitten korvauksia kaikesta mikä menee ketuilleen?

Ei nähtävästi. Kiltisti vain maksetaan, tuli mitä tuli ja mitä sattuu. Kuinkahan paljon työaikaa menetetään toimimattoman tietotekniikan takia? Tai huonojen ohjelmistojen? Perseestä olevien päivitysten?
Siinä jää takuulla kikyjen hyödyt olemattomiksi. Musta IT-aukko ahmaisee miljoonia euroja verovaroja, eikä julkisella puolella ainakaan terveydenhoidossa vaikuta toimivan. Muistatteko kuinka kauan aikaa takaperin esimerkiksi koko maan kattava yhteinen potilastietojärjestelmä piti olla jo toiminnassa? Ette niin. Siitä on niin kauan.
Eikä se varmaan meidän elinaikanamme todeksi muutu.

Mutta siis, ihan oikeasti. Ajatelkaapa jos kaikissa muissa palveluissa laatu olisi samaa luokkaa. Auton korjauttaminenkin arpapeliä. Monta käyntikertaa ja lisälaskuja vaativaa.
Lääkäreistä en sano mitään. Nehän arpovat jo valmiiksi diagnoosit kuitenkin enimmäkseen. Jos siis ymmärtävät edes suomea sen verran, että päästään niin pitkälle.
Tai ehtivät tietojärjestelmien kanssa tappelemiseltaan ottaa potilaita vastaan paria enempää työvuoronsa aikana.

Viisas Nainen on tänään hyvin, hyvin vihainen.