20191011_111716.jpg

Terveydenhuollossa ei ole enää potilaita - kaikki ovat asiakkaita.
Asiakas ei kuitenkaan ole aina oikeassa tuossa maailmassa. Pikemminkin päinvastoin.

Työterveyden olemattomat palvelut on täällä käsitelty jo aiemmin. Niinpä ei tule yllätyksenä, ettei sinne nytkään kannattanut soittaa. Hierarkia terveydenhuollossahan on vankka ja järkkymätön. Ensin omaan terveyskeskukseen, jossa ei enää suinkaan myönnetä päivystysaikoja, vaan akuuttiaikoja.
Jos sellaisen ihmeen onnistut saamaan, olet kuin lottovoittaja. Muussa tapauksessa menet päivystykseen jonottamaan. Toisin kuin valtaapitävät antavat lehtihaastatteluissa ymmärtää odotusajat niissä eivät ole suinkaan 2-3 tuntia, vaan 5-6. Miksi? Systeemin kankeuden takia.

Esimerkkipotilas potee pahaa flunssaa. Ensimmäisenä hän jonottaa ilmoittautumaan sairaanhoitajalle, jonka tehtävänä on karsia jonosta pois mahdollisimman monta.
Sen jälkeen jonotus jatkuu lääkärille.
Lääkäri toteaa röntgenkuvien tarpeen.
Asiakas jonottaa röntgeniin.
Ja taas lääkärille.
Seuraavana päivänä potilas jonottaa epätoivoisesti omaan terveyskeskukseen, taas lääkärille. Päivystyksen ostolääkärillä kun ei ole oikeutta kirjoittaa laboratoriolähetteitä, eikä lähetteitä jatkohoitoon erikoislääkärille.
Joskus 24 tunnin kuluttua potilas jonottaa taas. Sairaalan päivystyksessä.
Ja simsalabim, parhaimmassa tapauksessa joutuu jälleen kääntymään seuraavana päivänä oman terveyskeskuksensa puoleen, jotta saataisiin vireille läheterumba korvautien poliklinikalle.
Korvatautien polilla poti...ei kun siis asiakas haukutaan liian pitkälle päästetyn korvatulehduksen, nenän sivuonteloiden tulehduksen ja ties minkä takia.
Sen jälkeen on vielä edelleen hoitamatta keuhkoputkentulehdus.
Ja niin edelleen. Kaikki on tarkoin rajattua, määriteltyä ja raameissa pysyvää. Viisas Nainen vain ei tiedä ketä systeemi palvelee. Tilastojen hoitajia?

Mutta pääasia tosiaan kun Tilastot ja Kirjatukset, sekä Raportit ovat kohdillaan! Eikä yksikään potilas vahingossakaan pääse livahtamaan tarkan seulan läpi.

Kuin myös kohta kaikki sairaanhoitopiirit konkurssissa, koska kukaan ei uskalla sanoa ääneen mihin rahat menevät.
Aina vain uusiin sekä kalliimpiin potilastietojärjestelmiin.
Jotka sitä paitsi harvoin edes toimivat.
Mitä siitäkin muka tulisi, jos kaikki rahat lääkäreiden ja hoitajien palkkaamiseen, sekä potilaiden hoitoon menisivät!