joensuu%20020.jpg

Kiitos Anne Bernerin valtakauden päättäjänä taksilla matkustaminen ei ole enää yksinkertaista puuhaa.
Siis sellaista selkeää sekä selvää, että hyppäät vain kyytiin ja taksamittari kertoo missä mennään, kunhan itse tiedät minne mennään.
Uudistusten jälkeen koko homma on sekavaa ja kestojännää. Matkustajalla siis. Osa taksiyrittäjistä sen sijaan hyötyi toimialueen laajenemisen myötä, moni vanha kuski kärsii hiljentyneistä markkinoista. Kusetuksen yrittäjiä on enemmän, samoin tinkijöitä. Palkkakuski ajaa aina provisiopalkalla, joten melko sama - pääasia, että kilometrejä kertyy. Ilman niitä kun ei nääs kerry sitä palkkaakaan. Ollenkaan.

Ainoa varma hyötyjä on välitysyhtiö. Se, joka pääsee riistämään taksiyrittäjää. Tiesittekö esimerkiksi mainosteippauksia ilman ajelevan taksin maksavan brändihaittamaksua? Toiset matkustajista kun eivät nimittäin tahdo muiden näkevän, ettet omista mersuasi itse tai firmasi kautta - eivätkä halua kraka tiukalla tummassa puvussa saapua liikeneuvotteluihin riemunkirjavaksi teipatulla autolla.

Mutta ollaanpa nyt matkaan lähtijöitä! Tiedätkö mihin soitat ja kuinka jo siihen soittoon voi helähtää yli viitonen heti?
Entä millaisen auton haluat? Viisas Nainen törmäsi stadissa eli Helsingissä suomea taitamattomaan, navigaattoriakin huonosti käyttävään ns. Yön Timoon. Kaukana takana historiassa ovat ne ajat, jolloin kuskilta edellytettiin paikallistuntemusta.
No,tämmöistä riskiä voi pienentää tilaamalla ruotsinkielisen kuljettajan.

Autoista taas pääsee toivomaan ovelasti mieleisensä, kun tietää keinot. Pakettiautoa ei tule, jos määrittelee toiveekseen matalan sedanin. Korkea, inva, spintteri, tila-auto.... valikoimaa on. Kannattaa ehkä kuitenkin jättää noiden pohtiminen ja mainita tilatessa vain esim. 6 henkilöä, pyörätuoli tai muita selkeitä määritteitä.
Muistaen tietysti miettiä tarkoin soitatko Kela-taksia vai ihan omaan piikkiisi hurvittelet.

Helsinki-Vantaan lentokentällä on eri firmojen takseja neljässä eri rivissä. Niihin emme nyt puutu, siellähän on parasta vain kysellä kuka suostuu ajamaan mihinkin vai suostuuko, ja millä taksalla.

Sillä taksa, sekään ei ole enää täysin varmaa. Eri firmoilla on eri käytäntöjä muodostaa kokonaishinta. Kuten vaikkapa lähtömaksu + matka + aika = loppusumma. Toisella se voi olla pelkkä lähtömaksu + matka = summa.
Eli ensimmäinen halvemmalta tuntuva ei olekaan perillä enää halvempi.
Tai sitten on.
Ei voi koskaan enää tietää.
Kuten ei sitäkään, viitsiikö pienemmillä paikkakunnilla kukaan pahemmin päivystellä tolpalla tai vastata puhelimeen öisin. Enää kun ei tartte, jos ei huvita.

Mutta hei, kuten muistamme liikenneministeri Anne Bernerin sanoneen: taksiuudistus on hyvä asia, ja tuo vapaata kilpailua!